Τρίτη, 6 Μαρτίου 2012

Ευρωπαϊκή Ημέρα Λογοθεραπείας, 6η Μαρτίου 2012

Δυσχέρεια στη ροή της ομιλίας εμφανίζει ένα στα 20 παιδιά προσχολικής ηλικίας (5%), για κάποιο χρονικό διάστημα, με μερικά εξ αυτών τελικά να αναπτύσσουν έναν μόνιμο τραυλισμό, ο οποίος τα συνοδεύει σε όλη τους τη σχολική και ενήλικη ζωή. Η 6η Μαρτίου, Ευρωπαϊκή Ημέρα Λογοθεραπείας, είναι μια ευκαιρία ενημέρωσης, αλλά και διευρυμένης δημόσιας επικοινωνίας των λογοπεδικών με το κοινό.
Η Ευρωπαϊκή Ημέρα Λογοθεραπείας θεσμοθετήθηκε από το CPLOL (Μόνιμη Επιτροπή Λογοπεδικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης) και ο Πανελλήνιος Σύλλογος Λογοπεδικών-Λογοθεραπευτών, ως ο μοναδικός σύλλογος στην Ελλάδα που είναι μέλος του CPLOL, διοργανώνει μια σειρά δράσεων εν όψει της ημέρας.
Κάθε χρόνο, σε όλη την Ευρώπη, οι δράσεις έχουν ένα κοινό θέμα, που φέτος είναι οι διαταραχές ροής της ομιλίας-τραυλισμός. Στόχος είναι να ενημερωθεί το κοινό για τις διαταραχές του λόγου και της επικοινωνίας, καθώς και για την πρόληψη, τον έγκαιρο εντοπισμό και αντιμετώπιση τους. Μέσα απ' αυτές τις διαδικασίες αναδεικνύεται και ο ρόλος του λογοπεδικού, η επιστημονική του κατάρτιση και η συμβολή του στην πρόληψη και παρέμβαση αυτών των διαταραχών.
Στην επιστήμη της λογοθεραπείας η πρόληψη ασκείται σε πολλά επίπεδα:
·       στο πρώτο επίπεδο αποτελεί την ενημέρωση του κοινού, αλλά και ατόμων που έχουν μια σημαντική θέση στην ανατροφή των παιδιών,
·     σε ένα δεύτερο επίπεδο, η πρόληψη σημαίνει τον έγκαιρο εντοπισμό των διαταραχών λόγου και επικοινωνίας,
·  τέλος σε ένα τρίτο επίπεδο, οι δυσκολίες που έχουν εντοπισθεί θα πρέπει να αντιμετωπισθούν με υψηλού επιπέδου υπηρεσίες για να αποφευχθούν βλαβερές συνέπειες στο μέλλον.
Για παράδειγμα, ένα παιδί που παρουσιάζει επιβράδυνση στην ανάπτυξη του λόγου θα πρέπει να εξετασθεί και να αντιμετωπισθεί από τον ειδικό έγκαιρα, διότι μπορεί να αναπτυχθούν επιπρόσθετα προβλήματα με την πάροδο του χρόνου. Είναι πλέον αποδεδειγμένο ότι οι επιπτώσεις μιας πρώιμης καθυστέρησης στην ανάπτυξη του λόγου μπορεί να είναι σύνθετες και πολύπλευρες, για παράδειγμα, μπορεί να είναι γλωσσικές, μαθησιακές, κοινωνικές ή και συναισθηματικές. Η έγκαιρη αντιμετώπιση μπορεί να προλάβει αυτές τις δευτερογενείς επιπτώσεις.
Οι διαταραχές της ροής της ροής της ομιλίας (τραυλισμός) που αποτελούν το κεντρικό θέμα αυτής της χρονιάς αναφέρεται σε μία διαταραχή που δεν αφορά μόνον παιδιά αλλά και ενήλικες. Ένα στα είκοσι παιδιά προσχολικής ηλικίας (5%) εμφανίζουν για κάποιο χρονικό διάστημα δυσχέρεια στη ροή της ομιλίας και κάποια από αυτά μπορεί να εδραιώσουν έναν μόνιμο τραυλισμό, ο οποίος να τα συνοδεύει σε όλη τους τη σχολική και ενήλικη ζωή.
Ο τραυλισμός εκδηλώνεται λεκτικά κυρίως με επαναλήψεις συλλαβών, λέξεων και φράσεων, επιμηκύνσεις φθόγγων και ορισμένες φορές με αντανακλαστικές συσπάσεις (τικ) των μυών του προσώπου και του σώματος. Συναισθηματικά ο τραυλισμός εκδηλώνεται με αισθήματα ντροπής και απόρριψης, φόβο και αποφυγή της λεκτικής επικοινωνίας. Κοινωνικά τα πρόσωπα που τραυλίζουν μπορεί να γίνουν αντικείμενο κοροϊδίας, απομονώνονται ή αποκλείονται από επαγγελματικές θέσεις.